W tym roku rowerzyści mogą liczyć na nowe odcinki, które stanowią rozbudowę Starego Kolejowego Szlaku. To jedna z czterech głównych tras rowerowych powstających w ramach Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Przypomnijmy, Stary Kolejowy Szlak biegnie znad morza na południe - do Wałcza i granicy z województwem wielkopolskim.
SKS został pomyślany tak, by objąć swoim zasięgiem część Wybrzeża od Kołobrzegu do Koszalina, a konkretniej podkoszalińskiego Mielna. Na oznakowany szlak można wjechać zarówno w Kołobrzegu, jak i Mielnie. Wspólnym węzłem dla obu nitek jest Białogard, stamtąd możemy pojechać na południe w kierunku Połczyna Zdrój, Złocieńca, a dalej Wałcza.
W ostatnim czasie trasę rozszerzono o odcinek biegnący z Połczyna Zdrój na zachód do Świdwina. I to właśnie część tego odcinka między miejscowościami Smardzko i Wardyń Górny została zrealizowana w etapie V budowy SKS.
Jak podkreśla wicemarszałek województwa Jakub Kowalik, powstająca od kilku lat sieć, jest szansą na rozwój taniej turystyki rowerowej i ożywienie gospodarcze małych miejscowości, przez które przechodzą szlaki. Warto więc czynić dalsze starania, by rozwój sieci nie został zatrzymany – dodaje wicemarszałek.
Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich, który z ramienia Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego prowadził inwestycję, w sierpniu przeprowadził odbiór końcowy piątego etapu budowy SKS.
Jak na szlak kolejowy przystało, rowerzyści będą mogli pojechać po starym nasypie kolejowym, zaadoptowanym na potrzeby trasy rowerowej. Zyskał on nową nawierzchnię i drugie życie. Nowa droga rowerowa to w zasadzie dwa odrębne odcinki. Jeden, dłuższy, blisko 12-kilometrowy powstał częściowo wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 152, między wspomnianymi miejscowościami Smardzko i Stary Wardyń.
W miejscowości Redło trasa odbija od DW152 i prowadzi przez teren leśny i rolniczy.
Drugi odcinek o długości prawie 1,2 km znajduje się w granicach Białogardu. Jego budowa objęła przebudowę i dostosowanie do potrzeb rowerowych dwuprzęsłowego obiektu mostowego, który przecina czynną linię kolejową oraz Parsętę, oraz mniejszego mostu nad kanałem Ulgi.
Dodajmy jeszcze, że inwestycja była współfinansowana z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-2027. Wydatki całkowite wyniosły tu ponad 25,2 mln zł. Wysokość wkładu Funduszy Europejskich to 85% tzw. kosztów kwalifikowanych, czyli 21, 39 mln zł. Województwo Zachodniopomorskie wyniosło wkład własny w wysokości 3, 87 mln zł.
W tym roku zakończył się również II etap budowy Starego Kolejowego Szlaku.
II etap inwestycji, czyli południowa część Starego Kolejowego Szlaku to budowa i oznakowanie ścieżek rowerowych w gminach Złocieniec, Wierzchowo i Wałcz oraz w mieście Wałcz. Całkowita długość odcinków inwestycyjnych wynosi tu około 33,6 km, a odcinków, które zostały tylko oznakowane blisko 17,7 km. W dużej mierze odcinki inwestycyjne zaprojektowano po nasypie nieczynnej linii kolejowej.
Nasyp, o którym mowa, to dawna, lokalna linia kolejowa 416 Wałcz-Wierzchowo, która jak wiele innych została rozgrabiona w 45 r., potem połączenia przywrócono, ale ostatecznie z powodu znikomego ruchu pasażerskiego, linia została zamknięta. Ostatni pociąg pasażerski przejechał tu 1992 r., czyli 32 lata temu. Linia została ostatecznie rozebrana w latach 2010 - 2016 r. Przez wiele lat koleje przekazywały takie tereny gminom, a te najczęściej przekształcały dawne trasy kolejowe w drogi rowerowe.
Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego powstaje dzięki funduszom unijnym. Wcześniejsze zadania były realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, nowe wchodzą natomiast do wspomnianego programu Europejskich Funduszy dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-27.
-------------------------------------------------------------------
AUTOR: Anna Radziwonowicz
FOTO: Anna Radziwonowicz, Radosław Koleśnik